@article { author = {Mostafa, Mohsen and Shataee Jouibary, Shaban}, title = {Investigation of abilities and limitations of estimation model of forest roads erosion soil}, journal = {Extension and Development of Watershed Management}, volume = {3}, number = {11}, pages = {29-38}, year = {2016}, publisher = {Watershed Management Society of Iran}, issn = {2645-4777}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The forest roads supply accesses to various points in forest in order to timber transportation in forest plans, Silviculture operations, Training and other using of forest. Road construction made a surface without vegetation cover that lead to creation of erosion and sediment in forest area. In order to estimating of erosion and sediment in forest roads, a lot of models has been designed and introduced. This paper investigated of abilities and limitations of estimation model of forest roads erosion soil that has been designed. First the models have been divided in two physical and empirical, then Characteristics data and usable area for each models has been explained. The physical models were explained include WWEP, KINEROS2 and empirical model include ROADMOD، STJ-ERO, SEDMODL ،SEDMODL2, WARSEM, FORECALT and CULSED. Eventually ability and limitation of each model was presented and discussed. Result of this paper showed that number of parameters required, temporal scale, operational area, estimation spatial and type of estimation (erosion and sediment) are the important Characteristics to judging about models. The overall conclusion of this research showed the most fundamental limitations this models include assembling total practicable data unusable for various regions. }, keywords = {forest road,model,Erosion and Sediment}, title_fa = {بررسی قابلیت‌ها و محدودیت‌های مدل‌های برآورد فرسایش خاک جاده‌های جنگلی}, abstract_fa = {جاده­های جنگلی امکان ورود به جنگل برای دسترسی به نقاط مختلف جنگل، خروج چوب در انجام طرح­های جنگلداری، عملیات جنگلشناسی، پرورش، حفاظت و همچنین استفاده از سایر کاربردهای جنگل را فراهم می­نمایند. با احداث این جاده­ها یک سطح عاری از پوشش گیاهی ایجاد می­شود که عامل اصلی ایجاد فرسایش و رسوب در مناطق جنگلی می­باشد. برای برآورد میزان فرسایش و رسوب جاده­های جنگلی مدل­های زیادی طراحی و معرفی شده­اند. این تحقیق به بررسی قابلیت­ها و محدودیت­های مدل­هایی که جهت تخمین فرسایش و رسوب در جاده­های جنگلی ارائه شده­اند، پرداخته است، ابتدا مدل­های موجود به دو دسته فیزیکی و تجربی تفکیک شده و مشخصات هر کدام از مدل­ها و داده­های مورد نیاز برای اجرای آنها و مناطقی که می­توانند استفاده شوند توضیح داده شده است. مدل­های فیزیکی مورد بررسی شامل مدل­های  WEPPو KINEROS2 و مدل‌های تجربی شامل مدل‌های ROADMOD، STJ-EROS، SEDMODL،SEDMODL2 ، WARSEM، FORECALT و CULSED می­باشند. در نهایت توانایی­ها و محدودیت­های هرکدام از مدل­ها مطرح و مورد بحث قرارگرفته شده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تعداد پارمترهای مورد نیاز، مقیاس زمانی و محدوده عملیاتی، مکان پیش­بینی و نوع پیش بینی (فرسایش یا رسوب) مدل­ها، مهمترین مشخصه­ها برای قضاوت در مورد مدل­ها می­باشد. نتیجه­گیری کلی نشان داد محدویت عمده این مدل­ها شامل مشکلات فراهم شدن تمامی داده­های مورد نیاز مدل برای اجرا و همچنین غیر قابل استفاده بودن آن­ها در مناطق مختلف می­باشد.}, keywords_fa = {جاده جنگلی,مدل,فرسایش و رسوب}, url = {https://www.wmji.ir/article_697023.html}, eprint = {https://www.wmji.ir/article_697023_cff3c943af8f51544a933bf2eb681578.pdf} }