نویسندگان
1 فارغالتحصیل دکترای دانشگاه علوم کشاورزی و منابعطبیعی ساری،
2 عضو هیئت علمی گروه مرتع، دانشگاه رازی کرمانشاه
3 فارغالتحصیل گرایش آبخیزداری، دانشگاه شهرکرد
چکیده
منابع اطلاعاتی و کانالهای ارتباطی مناسب، میتوانند با ایفای نقش اطلاعرسانی و آگاهیدهنده، بهعنوان عامل تغییر در دانش، ادراک و نگرش افراد نقش مهمی را در اصلاح و احیای مراتع ایفا کنند. هدف از این پژوهش بررسی نقش منابع و کانالهای ارتباطی در نگرشِ مرتعداران نسبت به اصلاح و احیای مراتع در شهرستان قُروه بود. جامعه آماری 400 نفر از مرتعداران در شش سامان عرفی شهرستان قروه بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه در این تحقیق 196 نفر انتخاب شد. برای سنجش دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از اساتید رشته مرتعداری و کارشناسان منابع طبیعی و بهمنظور برآورد پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که کانالهای ملّی، محلّی و بینالمللی با نگرش مرتعداران رابطه مثبت و معنیدار دارند. بهعلاوه؛ نتایج نشان داد که شاخصهای کانالهای ارتباطی و منابع اطلاعاتی قادر به تبیین 56 درصد از واریانس کل نگرش مرتعداران نسبت به اصلاح و احیای مراتع بودند. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که با بهبود شاخصهای منابع و کانالهای ارتباطی و اطلاعاتی، نگرش مثبت و در نهایت مشارکت مرتعداران در اصلاح و احیای مراتع افزایش خواهد یافت.
کلیدواژهها